Łatwo jest zauważyć, iż rynek pracy stale się zmienia. Obecnie, istnieje wiele nowych narzędzi internetowych, umożliwiających poszukiwanie, pozyskiwanie i dobór profesjonalnej kadry do wielu przedsiębiorstw na całym świecie. Często typowe ogłoszenia o pracę nie do końca są w 100 % skuteczne i nie spełniają założonych rezultatów w procesach rekrutacyjnych. Dlatego też pracodawcy, czy też rekruterzy z zewnętrznych firm stosują ciekawe, jeszcze nie dla wszystkich znane, skuteczne metody rekrutacyjne w zakresie doboru talentów.
Aktywne poszukiwanie pracownika
„W networkingu nie chodzi o płytkie kontakty i krótkie spotkania. Chodzi o pielęgnowanie relacji z innymi ludźmi w taki sposób, aby można było się do kogoś zwrócić, gdy potrzebujesz informacji i wsparcia, oraz komuś pomóc, gdy będzie mu to potrzebne”- Michelle Tullier
Na przestrzeni kilku lat, coraz częściej można zauważyć wprowadzanie do firm metody aktywnego poszukiwania pracownika. Pracodawcy czy tez firmy rekrutujące kandydatów, same wyszukują potencjalnych pracowników na dane stanowiska pracy. Na świecie zdobywa coraz większą „networking”. Czym jest networking i w jakim celu się go stosuje? Networking to tworzenie swojej sieci kontaktów za pomocą ciągłych relacji, których głównym celem jest udzielenie sobie wsparcia i pomocy. To świadomy proces wymiany informacji, zasobów, prowadzony przy pomocy wzajemnie korzystnych kontaktów. Innymi słowy, networking to budowanie własnych kontaktów, relacji i ich wykorzystywanie. Nie chodzi tutaj o prześciganie się i posiadanie jak największej liczby znajomych, a przede wszystkim o pielęgnowanie wzajemnych relacji, utrzymywanie kontaktu oraz poświęcenie czasu na spotkania. Networking to czerpanie wzajemnych, niejednostronnych korzyści. Kontakty to nie tylko znajomości, to również w ostatnich latach dość modne portale zawodowe – chociażby LinkedIn czy Goldenline.
Czy warto posiadać profil na portalu zawodowym?
Zwolenników stworzenia portali zawodowych jest na pewno tyle samo co przeciwników. Jednak wciąż nowe rozwijające się techniki zarówno poszukiwania pracy jak i pozyskiwania pracowników nie dają cienia wątpliwości, że portale zawodowe obecnie przeżywają swój rozkwit. Przykładem jest portal LinkedIn. Do niedawna jeszcze nieznany portal zawodowy, dzisiaj posiadający już ponad 300 mln zarejestrowanych użytkowników na całym świecie.
Plusów przemawiających za utworzeniem konta na portalu Linkedin czy Goldenline jest wiele. Użytkownicy tworzą własną biznesową sieć kontaktów, nawiązują znajomości często z dyrektorami, prezesami wielkich firm. Tworzą swoją wizytówkę, w której to zamieszczają takie informacje jak: wykształcenie, zainteresowania, swoje mocne strony. Osoby te wzmacniają własną wiarygodność, na podstawie uzyskanych rekomendacji przez chociażby byłych pracowników, szefów również posiadających konta na portalu. Aktywny udział w dyskusjach, w grupach tematycznych zgodnych z doświadczeniem i zainteresowaniami, pozwalają pokazać się z jak najlepszej strony.
W poszukiwaniu dobrego pracownika….
Profile na portalach zawodowych zakładają osoby, które są świadome swoich osiągnięć, mogą pochwalić się swoim dotychczasowym doświadczeniem zawodowym, dążą do budowania własnej ścieżki zawodowej, kontaktów oraz pozytywnego wizerunku w Internecie – co jest wysoko cenione przez pracodawców. Dzięki temu, pracodawcy bądź firmy zajmujące się rekrutacją oraz wyszukiwaniem pracowników będą mogły nawiązać bezpośredni kontakt, zaproponować kandydatom współpracę. Rekruterzy (często nazywani headhunterami) wykorzystują różne techniki networkingu w poszukiwaniu pracowników. Z pewnością ta metoda poszukiwania kandydatów jest metodą efektywniejszą od chociażby zamieszczenia ogłoszenia na portalach pracy.
Dzięki portalom zawodowym, rekruter w łatwy sposób może znaleźć interesującego kandydata, zawężając poszukiwania do tych, którzy odpowiadają wymogom na dane stanowisko (np. doświadczenie, zainteresowania a nawet miejsce zamieszkania). Pozwala to na dotarcie do specjalistów w konkretnej dziedzinie w bardzo szybki sposób. Często rekruterzy sami posiadają rozbudowaną sieć kontaktów, dlatego też nawet jeśli nie uda się znaleźć odpowiedniego kandydata np. przez Linkedin czy Goldenline, zawsze może zwrócić się do osób ze swojej bazy o zarekomendowanie znajomego, bądź osoby która spełnia oczekiwania idealnego kandydata. Zaletą jest to, iż polecony pracownik jest w dużej mierze godny zaufania co do posiadanej wiedzy, doświadczenia. Z pewnością osoba rekomendująca pracownika, nie narażałaby się na polecenie niekompetentnej osoby, zwłaszcza jeżeli jest wysoko cenioną osobą w społeczeństwie. Z doświadczeń łatwo jest zauważyć, że osoby które proszone są o rekomendacje, nie odmawiają i jeżeli sami nie są odpowiednimi kandydatami starają się pomóc w zarekomendowaniu innych.
Przyszłość networkingu
Networking w kolejnych latach będzie stawał się jeszcze bardziej popularny, zapewne dojdzie do takiego poziomu, gdzie rekrutacja za pomocą tych metod będzie już na porządku dziennym. Jako pracownicy Fundacji Rozwiązania HR, z zaciekawieniem i ekscytacją przyglądamy się zachodzącym zmianom, w tym przyszłej roli portali ogłoszeń o prace (skoro ta formuła powili odchodzi do przeszłości).
Co najważniejsze, dzięki poszerzaniu swojej sieci kontaktów, tworzone są nowe możliwości, które zapewniają znalezienie bardzo dobrych i wartościowych pracowników.
Autor: Ewelina Polens